Vlogs, berichten en verhalen

In beeld

Toon enkel

Bericht

Vertrouwen

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘vertrouwen’ deelt Alette haar ervaring:

“Terugkijkend op dit jaar vanuit ‘vertrouwen’ roept dit bij mij als eerste de rust op die we als organisatie hebben bewaard.
Rust, omdat we als JP-ers het vertrouwen hebben dat we hier, samen in optrekkend, de juiste weg in zouden en zullen vinden.
Omdat we erop vertrouwen dat we altijd met elkaar ontdekken wat er nodig is. Dat we gesterkt werden in ons vertrouwen door de heldere en eenvoudige communicatie naar alle medewerkers.
Én dat we het vertrouwen hadden en hebben dat we dit samen kunnen, omdat we – weliswaar op andere manieren – elkaar blijven opzoeken, bevragen en inspireren.”

Alette is werkzaam als intakemedewerker en klachtenfunctionaris op het centraal bureau van de JP in Deventer. Wil je meer lezen over onze organisatie? Kijk op www.jpvandenbent.nl.

Bericht

Twee nieuwe bestuurders voor de JP

Vanaf 1 oktober heeft de JP een tweehoofdige raad van bestuur. Tanja Scholten en Joos Vaessens nemen samen het stokje over van Ruud Klarenbeek. Hij was ruim 26 jaar directeur/bestuurder van de JP en is begin oktober met pensioen gegaan. Tanja Scholten is een bekend gezicht. Zij werkt inmiddels 17 jaar bij de JP en kent de organisatie goed. Joos Vaessens komt van buiten de JP. Hij kijkt met een frisse blik naar de organisatie, processen en ontwikkelingen.

Tanja en Joos, veel goeds in jullie nieuwe rol! Ruud, bedankt voor alles wat je voor de JP gedaan hebt.

 

Bericht

Trots op...

Net als de individuele JP’er willen we ook als organisatie ons blijven ontwikkelen. Om inzicht te krijgen in onze sterke- en verbeterpunten is in de tweede helft van 2020 een medewerkersonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat de JP’ers het meest trots zijn op de cliëntgerichtheid. Martine, begeleider locatie Geert Grootestraat, laat weten wat bij haar dit trotse gevoel naar boven brengt:

“Als een cliënt de behoefte en motivatie heeft om vaardigheden te verbeteren of aan te leren, doe ik er graag alles aan om samen de mogelijkheden te onderzoeken. Mijn ervaring leert dat er dan ook veel mogelijk is. Een mooi praktijkvoorbeeld vind ik de wens van een 54-jarige cliënt om nog te leren lezen. Als team hebben we hier de schouders onder gezet. Samen met de inzet van een deskundige vrijwilliger van Taalpunt Zwolle hebben we inmiddels de eerste succesvolle stappen gezet. Het maakt mij trots om als team dit betekenisvolle proces, samen met cliënt en vrijwilliger te realiseren. Soms lukt iets ook niet. Dan zie ik het vaak als een waardevol reflectiemoment. Het blijft natuurlijk altijd een uitdaging om een goede balans te vinden tussen wensen en realistische, haalbare doelen. De lat leg ik graag hoog, voor zowel mijn cliënten, mijn collega’s, als mijzelf.”

Bericht

Transparantie

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘transparantie’ deelt Loes haar ervaring:

Een bakkie doen: het klinkt zo simpel, maar kan zó waardevol zijn. Het kan op een laagdrempelige manier de mooiste gesprekken opleveren.

“Ik draai een dienst mee op de BSO. Op deze manier leer ik medewerkers en kinderen beter kennen. Een locatie waar hard en met passie gewerkt wordt om de kinderen een prettige en ontspannen middag te geven.

Onder het genot van een bakkie vertelt een collega dat ze zich door haar opleiding bewust wordt van haar eigen diepliggende behoeftes. En welk effect deze behoeftes hebben op de ondersteuning van een meisje op de BSO. Door oprechte interesse te tonen en openheid aan zaken te geven ontstaat er een mooi gesprek. Wat is van mij en wat heeft dit meisje nodig? Samen sparren we hierover, wat vervolgens weer effect heeft op de kwaliteit van ondersteuning.

Op naar nog meer waardevolle bakkies!’’

Loes is locatiecoördinator op locatie BSO Deventer en Keizerslanden. Meer weten over de locaties? Ga naar www.jpvandenbent.nl/locaties

Bericht

Professionaliteit

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘Professionaliteit’ deelt Coco haar ervaring:

“Professionaliteit in 2020 betekende aan de ene kant hetzelfde als de jaren ervoor: Doen wat nodig is, maatwerk leveren en vraagstukken met elkaar delen. Staan voor onze zorg aan cliënten en staan voor je collega’s. Aan de andere kant bracht corona ons een stuk uitdaging, bijvoorbeeld op het stuk maatwerk. De richtlijnen vanuit het RIVM gelden immers voor iedereen. Door de dialoog (op afstand) met elkaar aan te gaan en door te blijven kijken naar wat wél mogelijk is, gaven we samen al puzzelend vorm aan de ‘hoe-vraag’.

2020 Heeft veel professionaliteit gebracht. We bleven onszelf de vraag stellen: deden we nog altijd wel wat nodig was? Of waren er ook structuren gevormd in de loop der jaren die niet meer helpend waren? Daarnaast heeft het ons laten zien dat het belangrijk is om elkaar te blijven vinden, zodat we elkaar scherp kunnen houden en verder kunnen helpen”.

Coco werkt op locatie Van Deinselaan en Kortverblijfhuis Het Eulderink. Nieuwsgierig naar de locaties? Kijk op www.jpvandenbent.nl/locaties