Vlogs, berichten en verhalen

In beeld

Toon enkel

Bericht

Transparantie

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘transparantie’ deelt Loes haar ervaring:

Een bakkie doen: het klinkt zo simpel, maar kan zó waardevol zijn. Het kan op een laagdrempelige manier de mooiste gesprekken opleveren.

“Ik draai een dienst mee op de BSO. Op deze manier leer ik medewerkers en kinderen beter kennen. Een locatie waar hard en met passie gewerkt wordt om de kinderen een prettige en ontspannen middag te geven.

Onder het genot van een bakkie vertelt een collega dat ze zich door haar opleiding bewust wordt van haar eigen diepliggende behoeftes. En welk effect deze behoeftes hebben op de ondersteuning van een meisje op de BSO. Door oprechte interesse te tonen en openheid aan zaken te geven ontstaat er een mooi gesprek. Wat is van mij en wat heeft dit meisje nodig? Samen sparren we hierover, wat vervolgens weer effect heeft op de kwaliteit van ondersteuning.

Op naar nog meer waardevolle bakkies!’’

Loes is locatiecoördinator op locatie BSO Deventer en Keizerslanden. Meer weten over de locaties? Ga naar www.jpvandenbent.nl/locaties

Bericht

Leervermogen

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘leervermogen’ deelt Chantal haar ervaring:

”Iedere dag leer ik, alleen niet altijd bewust. Daarom is het goed hier soms bij stil te staan. Vanuit mijn rol ondersteun ik mensen in een regulier bedrijf. Samen met verschillende collega’s maakten we een plan, passend bij de persoon en het bedrijf. Hiermee gingen we van start. Omdat ik me bleef afvragen of dit voldoende was, volgde ik de opleiding tot jobcoach. Dat heeft mij nieuwe inzichten en aanvullende kennis gebracht om mensen te ondersteunen bij het realiseren van hun droom.

Dit jaar gingen we aan de slag met onze ideeën om mensen een mooi product te laten maken. Zodat ze iets concreets bijdragen waar ze trots op zijn. Door bij andere organisaties te kijken, ideeën uit te werken, te sparren én samenwerking te zoeken met andere bedrijven, ontstond OnsHandelshuis. Dit alles is een enorm leerproces. Nu het voorzichtig vorm krijgt, blijf ik leren door te doen, te ervaren en bij te stellen.”

Chantal is begeleider bij Werk en/of Dagactiviteiten Salland. Wil je meer lezen over de locatie of over de JP in het algemeen? Kijk dan op www.jpvandenbent.nl

Bericht

Eigenaarschap

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘eigenaarschap’ deelt Hilda haar ervaring:

“Het was voor mij een bewogen jaar, in meerdere opzichten. Zo hadden we niet alleen te maken met het coronavirus, maar kwam ik ook terecht in een verbetertraject. Met beide hoop je niet in aanraking te komen, maar het gebeurde wel.

Na enig beraad – want hoe makkelijk is het om te zeggen: ‘ik ga wat anders zoeken’ – heb ik besloten het traject in te gaan. Vervolgens heb ik mijn eigen plan geschreven, gesprekken gevoerd met collega’s, locatiecoördinator en gedragskundige, en telkens heb ik geëvalueerd en mijn plan bijgesteld.

Nu, aan het einde van het traject, ben ik blij dat ik het aan ben gegaan. Wat ben ik gegroeid en wat heeft het me veel gebracht! Alleen maar door het aan te gaan en zelf de verantwoordelijkheid te nemen.”

Hilda werkt als begeleider op locatie Oostpietbrugweg in Genemuiden. Wil je meer lezen over onze organisatie of specifiek over deze locatie? Kijk op www.jpvandenbent.nl.

Bericht

Vertrouwen

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘vertrouwen’ deelt Alette haar ervaring:

“Terugkijkend op dit jaar vanuit ‘vertrouwen’ roept dit bij mij als eerste de rust op die we als organisatie hebben bewaard.
Rust, omdat we als JP-ers het vertrouwen hebben dat we hier, samen in optrekkend, de juiste weg in zouden en zullen vinden.
Omdat we erop vertrouwen dat we altijd met elkaar ontdekken wat er nodig is. Dat we gesterkt werden in ons vertrouwen door de heldere en eenvoudige communicatie naar alle medewerkers.
Én dat we het vertrouwen hadden en hebben dat we dit samen kunnen, omdat we – weliswaar op andere manieren – elkaar blijven opzoeken, bevragen en inspireren.”

Alette is werkzaam als intakemedewerker en klachtenfunctionaris op het centraal bureau van de JP in Deventer. Wil je meer lezen over onze organisatie? Kijk op www.jpvandenbent.nl.

Bericht

Professionaliteit

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘Professionaliteit’ deelt Coco haar ervaring:

“Professionaliteit in 2020 betekende aan de ene kant hetzelfde als de jaren ervoor: Doen wat nodig is, maatwerk leveren en vraagstukken met elkaar delen. Staan voor onze zorg aan cliënten en staan voor je collega’s. Aan de andere kant bracht corona ons een stuk uitdaging, bijvoorbeeld op het stuk maatwerk. De richtlijnen vanuit het RIVM gelden immers voor iedereen. Door de dialoog (op afstand) met elkaar aan te gaan en door te blijven kijken naar wat wél mogelijk is, gaven we samen al puzzelend vorm aan de ‘hoe-vraag’.

2020 Heeft veel professionaliteit gebracht. We bleven onszelf de vraag stellen: deden we nog altijd wel wat nodig was? Of waren er ook structuren gevormd in de loop der jaren die niet meer helpend waren? Daarnaast heeft het ons laten zien dat het belangrijk is om elkaar te blijven vinden, zodat we elkaar scherp kunnen houden en verder kunnen helpen”.

Coco werkt op locatie Van Deinselaan en Kortverblijfhuis Het Eulderink. Nieuwsgierig naar de locaties? Kijk op www.jpvandenbent.nl/locaties