Vlogs, berichten en verhalen

In beeld

Toon enkel

Bericht

Zicht op de JP, Kerngegevens en resultaten 2020

Wij vinden dat wij verantwoording moeten afleggen aan onze cliënten en hun verwanten, want zij vormen het uitgangspunt van onze dienstverlening. Door steeds te kijken naar wat helpt en wat belemmert, houden we de zaken eenvoudig. Als we die lijn verder doortrekken, is één document voor alle verantwoording het gevolg: ons integraal kwaliteitsdocument. Daarin geven we inzage in ons vermogen om het juiste te doen voor de mensen die wij ondersteunen.

Zicht op de JP 2020.

 

Bericht

Trots op...

Net als de individuele JP’er willen we ook als organisatie ons blijven ontwikkelen. Om inzicht te krijgen in onze sterke- en verbeterpunten is in de tweede helft van 2020 een medewerkersonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat de JP’ers het meest trots zijn op de cliëntgerichtheid. Martine, begeleider locatie Geert Grootestraat, laat weten wat bij haar dit trotse gevoel naar boven brengt:

“Als een cliënt de behoefte en motivatie heeft om vaardigheden te verbeteren of aan te leren, doe ik er graag alles aan om samen de mogelijkheden te onderzoeken. Mijn ervaring leert dat er dan ook veel mogelijk is. Een mooi praktijkvoorbeeld vind ik de wens van een 54-jarige cliënt om nog te leren lezen. Als team hebben we hier de schouders onder gezet. Samen met de inzet van een deskundige vrijwilliger van Taalpunt Zwolle hebben we inmiddels de eerste succesvolle stappen gezet. Het maakt mij trots om als team dit betekenisvolle proces, samen met cliënt en vrijwilliger te realiseren. Soms lukt iets ook niet. Dan zie ik het vaak als een waardevol reflectiemoment. Het blijft natuurlijk altijd een uitdaging om een goede balans te vinden tussen wensen en realistische, haalbare doelen. De lat leg ik graag hoog, voor zowel mijn cliënten, mijn collega’s, als mijzelf.”

Bericht

2021

2020 was een jaar waarin we iedere dag keken naar wat er op dat moment nodig was. Het coronavirus maakt heel duidelijk dat vandaag is wat er toe doet.

Deze en andere ervaringen – persoonlijk en collectief – nemen we mee naar 2021. Wij blijven doen wat nodig is en houden vast aan onze kernwaarden. En daarmee verbonden, blijven we ons samen ontwikkelen.

We wensen je een mooi en bovenal gezond nieuw jaar met inspirerende, waardevolle ervaringen en ontwikkelingen.

Bericht

Transparantie

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘transparantie’ deelt Loes haar ervaring:

Een bakkie doen: het klinkt zo simpel, maar kan zó waardevol zijn. Het kan op een laagdrempelige manier de mooiste gesprekken opleveren.

“Ik draai een dienst mee op de BSO. Op deze manier leer ik medewerkers en kinderen beter kennen. Een locatie waar hard en met passie gewerkt wordt om de kinderen een prettige en ontspannen middag te geven.

Onder het genot van een bakkie vertelt een collega dat ze zich door haar opleiding bewust wordt van haar eigen diepliggende behoeftes. En welk effect deze behoeftes hebben op de ondersteuning van een meisje op de BSO. Door oprechte interesse te tonen en openheid aan zaken te geven ontstaat er een mooi gesprek. Wat is van mij en wat heeft dit meisje nodig? Samen sparren we hierover, wat vervolgens weer effect heeft op de kwaliteit van ondersteuning.

Op naar nog meer waardevolle bakkies!’’

Loes is locatiecoördinator op locatie BSO Deventer en Keizerslanden. Meer weten over de locaties? Ga naar www.jpvandenbent.nl/locaties

Bericht

Leervermogen

Samen met zes collega’s blikken we in december terug op dit bijzondere jaar, elke terugblik is daarbij gekoppeld aan een kernwaarde. Vanuit de kernwaarde ‘leervermogen’ deelt Chantal haar ervaring:

”Iedere dag leer ik, alleen niet altijd bewust. Daarom is het goed hier soms bij stil te staan. Vanuit mijn rol ondersteun ik mensen in een regulier bedrijf. Samen met verschillende collega’s maakten we een plan, passend bij de persoon en het bedrijf. Hiermee gingen we van start. Omdat ik me bleef afvragen of dit voldoende was, volgde ik de opleiding tot jobcoach. Dat heeft mij nieuwe inzichten en aanvullende kennis gebracht om mensen te ondersteunen bij het realiseren van hun droom.

Dit jaar gingen we aan de slag met onze ideeën om mensen een mooi product te laten maken. Zodat ze iets concreets bijdragen waar ze trots op zijn. Door bij andere organisaties te kijken, ideeën uit te werken, te sparren én samenwerking te zoeken met andere bedrijven, ontstond OnsHandelshuis. Dit alles is een enorm leerproces. Nu het voorzichtig vorm krijgt, blijf ik leren door te doen, te ervaren en bij te stellen.”

Chantal is begeleider bij Werk en/of Dagactiviteiten Salland. Wil je meer lezen over de locatie of over de JP in het algemeen? Kijk dan op www.jpvandenbent.nl